1974 slår popgruppen ABBA igenom internationellt efter vinsten med låten Waterloo i Eurovision Song Contest som då hölls i engelska Brighton. Samma år och i samma stad deltar fjortonårige vansbrofödde Johan Pellams i en språkkurs men drömmer redan om framtiden. En dag ska jag ha en konstateljé i en backe någonstans i Frankrike, anförtror han en kompis. Vänskapen har hållit i sig genom åren och för inte så länge sedan fick Johan, som märkligt nog glömt det hela, en påminnelse om denna uttalade önskan. För närmare trettio år senare efter många turer och samlad erfarenhet från olika branscher runt om i världen installerar han sig i en ateljé på backgatan Saint Antoine som löper igenom Suquet, Cannes gamla stad. Efter ytterligare några år flyttar han lite längre upp där gatan mynnar ut i en öppen plats där han fortfarande huserar.
Johan Pellams har tecknat så länge han kan minnas, en talang som ledde till att han så småningom vid första försöket blev antaget till Anders Beckmans skola, då med företag som H&M, Ikea och Svenskt Tenn som huvudägare, numera Beckmans designhögskola. En begåvning med fallenhet för yrke i den gengren får man anta för tillsammans med tre kursare från skolan tilldelades Johan Estrid Ericsons stipendium (Svenskt Tenns grundare och vd) 1987. Gruppen gick under namnet Svenska Formligan med deras lärare Barbro Grytnäs Ersdotter som projektledare.
– Vi var de första som tog vara på vårt nordiska arv och arbetade med det för ögonen, berättar Johan Pellams. Efter visning på Centre Culturelle i Paris året därpå, vandrade utställningen mellan museum från norr till söder i Sverige under ett helt år.
Faktiskt har Johan Pellams många beröringspunkter med Estrid Ericson som också startade sin karriär som teckningslärare. Men också förmågan att blanda gammalt med nytt, se skönhet i små nära ting hämtade från stranden och skapa nytt med fynd från loppmarknader.
Den stora skillnaden är att Johan till skillnad från Svensk Tenns grundare alltid fått jobba med än det ena än det andra för att få livspusslet att gå ihop. Som när han under många år gjorde kollektioner för Steps i Stockholm, ett företag som vid den tiden låg i framkant i modebranschen bland annat genom att vara först ut med T-shirts i trikå. Kul och inspirerande men inte tillräckligt för att klara livhanken på så för att dryga ut kassan han har mellan liknande uppdrag omväxlande jobbat på och designat krogar, som lärare, som modell i Milano, tidningsmakare, personlig assistent, arbetat på äldreboende…Ja säg det som Johan inte provat på.
Därför har han också blivit till den han är, en Jack of all trades i bokstavlig mening. Lika skicklig i köket som med penslarna på duken, med öga för smakfull och idérik inredning, oavsett vad han rör vid, med små eller stora drag, får han till det där lilla extra och oväntade resultatet.
Inför den senaste utställningen som hölls på Nordic Art i Stockholm i mitten av november fick Johan en ny idé.
– Jag testade att måla med rödvin och tusch. Det blev flera uttryck av den klassiske fransosen i basker, randig tröja och med kända attribut, som ciggen i mungipan, baguetten under armen och förstås ett glas rött i handen.
Det visade sig vara ett genialt drag, bilderna fick en strykande åtgång och stor efterfrågan på fler.
Nu väntar vi bara på en utställning här på kusten.
– Den kommer så småningom, säger Johan och blinkar.
Not: Vi ber om ursäkt för att rätt kamera inte var med när vi besökte Johan på ateljén den här dagen, men snart finns bilderna att ses IRL